Dit is een laat 19e eeuwse eikehouten mechelse kast met restauratie aan de scharnier punten ook wel speunen genoemd.
Na de restauratie van de scharnieren (speunen) is de was laag van antieke kast goed schoongemaakt zodat de nieuwe laag weer de juiste kleur en glans laat zien. Na deze schoonmaakbeurt is de kast weer in de originele was gezet. Deze was is patineer was. Met deze patineerwas onderhouden we antieke meubelen om ze een donkere kleur te geven.
De opstand (het bovenste deel van de kast) heeft deurtjes waarin soms ook facetgeslepen ruitjes in verwerkt zijn. Deze ruitjes zijn soms met glas in lood en brons beslag rond de sleutelgaten.
Tussen de onder- en de bovenkasten bevindt zich een open ruimte met achterin soms een facetgeslepen spiegel. De antieke mechelse kast heeft vaak leeuwenkoppen met een messing ring.
Bovenop de kast is meestal een soort hekwerk aanwezig. De meubelemakers uit Belgie maakten eerst nog kopieën van 16e- en vroeg-17e-eeuwse meubelen. Door het maken van deze kopieen is de stijl onwikkels voor de mechelse Antieke kast. Deze mechelse kast ontwikkelde zich langzaam tot de populaire variatie die wij vandaag de dag als Mechelse Stijl herkennen.
Als variatie op de Mechelse Stijl van de late 19e eeuw ontwikkelde zich bovendien de Bruegelstijl. Het gaat hier om dezelfde soort meubels als in de Mechelse Stijl, waarbij de leeuwenkoppen werden vervangen door mannenkoppen en panelen werden voorzien van snijwerk in de stijl van de schilder Pieter Bruegel de Oude.
De leeuwenkop met de messing ring is wel het meeste herkenbare kenmerk van de Mechelse Stijl. Het is één van die stijlelementen die direct uit de Renaissance is overgenomen.
Afhankelijk van de kwaliteit van het meubel is de leeuwenkop duidelijker en dikker uitgesneden. De Mechelse meubelfabrieken waren de voorlopers op het gebied van goedkope prodcutie meubelen.