Deze opdracht een antiekrestauratie secretaire is afgerond. Een secretaire is een meubelstuk dat doorgaans bestaat uit een bureau waarvan het bureaublad kan worden ingeschoven of ingeklapt, met daarboven kastjes voor het opbergen van spullen en eronder meerdere opberglades. Een secretaire bestaat vaak uit een geheel, en is niet gemaakt om weer uit elkaar gehaald te worden na montage. Als de secretaire niet goed is onderhouden heeft deze restauratie nodig om weer te worden zoals hij bedoeld is. Na behandeling door antiek restaurateur Peter Oomes is uw secretaire snel weer een pronkstuk in uw interieur.

Bij veel antieke secretaires wordt het bureaublad als het is uitgeklapt gesteund door twee houten balkjes, die ook ingeschoven kunnen worden. Wanneer het bureaublad is ingeschoven of ingeklapt lijkt het geheel op een soort kast. De secretaire dankt zijn naam, naast het feit dat er vroeger vooral door secretarissen gebruik van werd gemaakt, mede aan de geheime laden en compartimenten (secretaris is letterlijk de “geheimschrijver”, de vertrouwde raadsman). Secretaires zijn vandaag de dag niet veel meer in gebruik.

Louis Seize stijl antiek

De Lodewijk XVI-stijl (ook wel Louis Seize-stijl) is een van de Lodewijkstijlen. De stijl is vernoemd naar de Franse koning Lodewijk XVI, die regeerde van 1774 tot 1792. In Nederland werd de stijl toegepast in het vierde kwartaal van de 18e eeuw, meer precies: de periode ±1770-±1800.

Na de uitbundige rococostijl van Lodewijk XV volgt een terugkeer naar het classicisme, hetgeen betekent: de strakke lijn is terug. De Lodewijk XVI-stijl is sober en symmetrisch en wordt gekenmerkt door classicistische versieringen als slingers en vazen.

Voor een smal, enkel huis geldt dat de strakke en classicistische Lodewijk XVI-stijl zich slecht leent voor toepassing op hals- en klokgevels. Populairder was de lijstgevel. Dit type gevel leent zich meer voor toepassing van de strakke Lodewijk XVI-stijl. De kroonlijst wordt vaak versierd met festoenen. Het puntdak boven de kroonlijst wordt aan het oog onttrokken met een klein schilddak, een groot fronton boven de kroonlijst of beide.

Antiekrestauratie secretaire – Louis Seize mahonie secretaire plus minus 1790

Deze secretaire kwam binnen voor een grondige restauratie en was in zeer slechte staat. Nadat ik voorzichtig de losse onderdelen uit de secretaire heb gehaald kon de restauratie gestart worden. Mijn handen jeuken als ik een mooi meubel zie dat aan een restauratie toe is dus voor de zoveelste keer vergeet ik de complete foto te maken bij binnenkomst. De detail foto’s van deze antieke secretaire laten gelukkig goed zien wat de staat van het meubel was.

Antiek restauratie secretaire Antiek restauratie secretaire

Alles de deuren en zijkanten schoonmaken.

Antiek restauratie secretaire Antiekrestauratie secretaire Antiek restauratie secretaire

En dan kom je dit tegen

Antiek restauratie secretaire

Een oude restauratie, die zoals u goed kunt zien op deze foto niet goed is uitgevoerd.. Bah!!

Naeen

Antiek restauratie secretaire Antiek restauratie secretaire Antiek restauratie secretaire Antiek restauratie secretaire

Net heel behoedzaam geschuurd en gebeitst met de originele beits uit deze periode.

Antiek restauratie secretaire

En na 3 lagen politoeren gaat het er weer netjes uitzien. Bijna af,nu de rest nog

Antiek restauratie secretaire Antiek restauratie secretaire

Ook de zijkant voorzichtig schoongemaakt en licht gebeitst.

Antiek restauratie secretaire

De onder deurtjes al gepolitoerd en staan te drogen.

Antiek restauratie secretaire Antiek restauratie secretaire

De dames en de voetjes lekker in bad gestopt. Dit bad moet niet te agressief zijn om de originele staat van het materiaal niet aan te tasten.

Antiek restauratie secretaire

De voorkant schiet ook al aardig op.

Antiek restauratie secretaire

Het scharnierpunt iets opgeschoven omdat de klep niet mooi scharnierende.

Antiekrestauratie secretaire

Het interieur iets bij gewerkt, dit om de scharnieren gemakkelijker laten lopen. Daarmee zorg ik ook voor minder slijtage tijdens het gebruik.

Antiek restauratie secretaire

Na het bewerken en opknappen van het marmeren topblad is deze antieke secretaire is weer klaar voor de klant..

De foto van het eindresultaat van deze antiekrestauratie secretaire heeft u nog van mij tegoed..

Hier een mooi voorbeeld van doortastendheid,ik werd benaderd door een schade expert met de vraag of ik een massieve hardhouten tafel met een warmte plek in het hout kon verwijderen,de klant had al contact opgenomen met de winkel waar deze gekocht was, zij vertelde dat dit hier niet kon en de tafel terug moest naar de fabriek,dat ging natuurlijk veel te veel kosten.

De klant woont in Goes en mijn atelier in Nijkerkerveen,ik daarheen met veel attributen,en daar zag ik natuurlijk weer de onmiskenbare witte uitslag op het blad,met veel kunst en vliegwerk,en natuurlijk de vakmanschap die ik al 45 jaar heb kon ik tevreden naar huis terug keren.
Schade herstel warmte plek op een massieve houten tafel
 
 

Restauratie  van 8 Franse boeren essenhouten stoelen, deze stoelen zijn ongeveer 1880 en waren wonderwel bijna nog origineel,om de zitting n beetje te ontzien hadden ze versteviging onder de biezen mat aangebracht .

De stoelen zijn allemaal helemaal uit elkaar gehaald ,en stuk voor stuk schoon gemaakt,en daarna de pen en gat verbindingen schoon gemaakt en met vislijm gelijmd.
Daarna gebijtst en de de Franse potitoer manier gezet,dit houd in dat de politoer met de kwast er op gebracht wordt,lekker n poosje laten drogen en naar mijn matter gebacht.
Mijn opdracht gever was zeer blij met het verkregen resultaat.
 
Antieke franse boeren stoelen Status bij binnenkomst van de antieke Franse boeren stoelen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tijdens het restaureren van de antieke franse boeren stoelen
Gerestaureerde antieke Franse boeren stoel
 
 
Dit is een laat 19e eeuwse eikehouten mechelse kast met restauratie aan de scharnier punten ook wel speunen genoemd. 
Antieke mechelse kast
Na de restauratie van de scharnieren (speunen) is de was laag van antieke kast goed schoongemaakt zodat de nieuwe laag weer de juiste kleur en glans laat zien. Na deze schoonmaakbeurt is de kast weer in de originele was gezet. 
Deze was is patineer was. Met deze patineerwas onderhouden we antieke meubelen om ze een donkere kleur te geven.
 
De opstand (het bovenste deel van de kast) heeft deurtjes waarin soms ook facetgeslepen ruitjes in verwerkt zijn. Deze ruitjes zijn soms met glas in lood en brons beslag rond de sleutelgaten. 
Tussen de onder- en de bovenkasten bevindt zich een open ruimte met achterin soms een facetgeslepen spiegel. De antieke mechelse kast heeft vaak leeuwenkoppen met een messing ring. 
 
Bovenop de kast is meestal een soort hekwerk aanwezig. 
Restauratie Antieke Mechelse kast
De meubelemakers uit Belgie maakten eerst nog kopieën van 16e- en vroeg-17e-eeuwse meubelen. Door het maken van deze kopieen is de stijl onwikkels voor de mechelse Antieke kast. 
Deze mechelse kast ontwikkelde zich langzaam tot de populaire variatie die wij vandaag de dag als Mechelse Stijl herkennen. 
 
Als variatie op de Mechelse Stijl van de late 19e eeuw ontwikkelde zich bovendien de Bruegelstijl. Het gaat hier om dezelfde soort meubels als in de Mechelse Stijl, waarbij de leeuwenkoppen werden vervangen door mannenkoppen en panelen werden voorzien van snijwerk in de stijl van de schilder Pieter Bruegel de Oude.
 
De leeuwenkop met de messing ring is wel het meeste herkenbare kenmerk van de Mechelse Stijl. Het is één van die stijlelementen die direct uit de Renaissance is overgenomen. 
Afhankelijk van de kwaliteit van het meubel is de leeuwenkop duidelijker en dikker uitgesneden. De Mechelse meubelfabrieken waren de voorlopers op het gebied van goedkope prodcutie meubelen.
 
 

Restauratie van een antieke schaaktafel

Afgeronde opdracht: schaaktafel waterschade. Het betreft een 19e eeuws schaaktafeltje. Gedateerd ongeveer 1880 met palisander en essehouten inleg. Er heeft een plant op gestaan en bij het water geven is er water onder de pot blijven staan waardoor deze antieke schaaktafel schade heeft opgelopen.

Het schaaktafeltje is er in diverse uitvoeringen. Dit kan zijn een tafeltje op vier poten maar wat ook veel voorkomt is het tafeltje op een poot. De huidige vorm van het schaakspel ontstond aan het eind van de 15e eeuw in Frankrijk, toen de dame met de huidige machtige mogelijkheden haar intrede deed. Tevoren was de dame of koningin een tamelijk beperkt en zwak stuk. Een schaakbord is een vierkant zoals op deze antieke schaaktafel goed te zien is. Het bord is opgedeeld in 32 lichte en 32 donkere, elkaar om en om afwisselende velden. De horizontalen worden rijen genoemd en zijn genummerd van 1 tot en met 8; de verticalen heten lijnen en worden aangegeven met de letters a tot en met h. Zo is elk veld aan te duiden; de witte dame staat bijvoorbeeld in de begin stelling op d1. Het bord wordt zo neergelegd dat a1 en h8, de hoekvelden links van de spelers, zwart zijn.

Elke speler begint met zestien speelstukken. De ene speler heeft wit, de ander heeft zwart.
De stukken zijn voor ieder: 1 koning, 1 dame, 2 torens, 2 lopers, 2 paarden, 8 pionnen.

Waterschade antieke schaaktafel

Schaaktafel waterschade

De schade die ontstaan is door lange blootstelling aan vocht is duidelijk te zien, inleg is losgekomen en een aantal stukjes ontbreken. Door het zorgvuldig zoeken naar de juiste stukjes voor de ontbrekende delen. De juiste kleur en nerf is vooral een uitdaging in deze geweest. Want als we bij de restauratie van dit mooi stukje antiek andere nerf en kleur zouden gebruiken blijf je dat altijd zien. Door zorgvuldig met de juiste technieken en materialen de stukjes weer op hun plek te zetten en aan te vullen is het resultaat weer als origineel. En wat minstens zo belangrijk is door het gebruik van het juiste originele materiaal en lak is de waarde van het antiek behouden gebleven.

Waterschade antieke schaaktafel

Na de restauratie van de antieke schaaktafel met waterschade is het resultaat weer keurig, de eigenaar was zeer blij met het behaalde resultaat.

Resultaat schade herstel antiek

Hieronder ziet u het resultaat van de vakkundige restauratie van de antieke schaaktafel met waterschade.

schaaktafel waterschade - Restauratie antieke schaaktafel

Restauratie antieke boekenkast

Hier ziet u met foto’s in beeld de uitvoerige antiek restauratie van een Franse antieke boekenkast van omstreeks 1820. Mahonie gefineerd op grenenhout, wat u duidelijk ziet zijn de profieltjes boven aan de kap, deze waren grotendeels weg of beschadigd. Verder ziet u bij de poten ook diverse restauraties met het fineer, de kast is in zijn, geheel ontdaan van was en politoer. De politoer heb ik verwijderd met afbijt en staalwol om zo min mogelijk te schuren. Schuren leveren materiaal verlies op, en dat is nog moeilijker te herstellen.

Met de juiste techniek kan veel oorspronkelijk antiek materiaal behouden blijven en na het juiste herstel behandeling zult u daar niets meer van zien. De messing ornamenten heb ik er natuurlijk afgehaald en gereinigd.
De kast heb ik eerst schoon gemaakt en daarna ontdaan van alle aanwezige oude lagen. Eenmaal weer helemaal blank heb ik de antieke kast met originele beits weer op de juiste kleur gebracht en daarna in zijn geheel op ambachtelijke wijze geheel gepolitoerd.

De gerestaureerde antieke Franse boekenkast staat weer te pronken bij de zeer tevreden eigenaren.

De Restaurateur, Peter J. Oomes

Restauratie Antieke boekenkast 1 Restauratie Antieke boekenkast 2 Restauratie Antieke boekenkast 3 Restauratie Antieke Boekenkast 4 restauratie antieke boekenkast 5 Restauratie antieke boekenkast eindresultaat

 

 

Dit unieke antieke meubel is nog in de oorspronkelijke staat, het lessenaar gedeelte is nog origineel met origineel wasdoek. Dit wasdoek is niet meer te koop en de originaliteit van dit meubel wil ik daarom ook behouden door de naad die in het wasdoek zit zorgvuldig te lijmen en naar elkaar toe te spannen met behulp van lijmtangen. Verder is het belangrijk dat het meubel weer de oorspronkelijke glans gaat terugkrijgen, dat doe ik met behulp van politoer en was. Restauratie van antieke meubelen als deze is een heerlijke bezigheid, ik geniet ervan als de antieke meubels weer in hun originele staat behouden kunnen worden.

Aan het einde van de 19e eeuw was het gebruikelijk dat de klerken de gehele dag achter hun lessenaars stonden. Begin vorige eeuw werden de lessenaars en tafels voorzien van een voetensteun en een hoge kruk of een  verhoogde stoel, waardoor afwisseling van zitten en staan mogelijk werd. Voor normale kantoortaken verdween deze mogelijkheid al snel, met als uitzondering de, ook toen al hoogteverstelbare tekentafels. Doordat deze klerken lessenaar niet is voorzien van de voetsteun is de leeftijd en oorsprong makkelijk te bepalen.

Het evenement met koninklijke klasse. Van 30 augustus tot 2 september 2012 locatie Paleis Soestdijk

Breng een bezoek aan  PALEIS SOESTDIJK met de unieke expositie van M.C. Escher en een nieuw buitenevenement!

In de nazomer van 2012 wordt voor de eerste keer de fair ‘Royaal Genieten Soestdijk’ gehouden in de voortuin van Paleis Soestdijk te Baarn.

Een nieuw buitenevenement waar naast genieten, het hippe vakmanschap een hoofdrol speelt. Hier kunt u niet alleengenieten en proeven van ambachtelijke producten die vaak al generaties lang volgens hetzelfde (geheime) recept worden vervaardigd. Maar ook moderne ‘gildemeesters’ zijn aanwezig die het oude ambacht onder het stof vandaan hebben getoverd met hip vakmanschap.

De belevenissen…

  • Wandel door de fraaie STIJLkamers van het Paleis en de werkkamers
  • Ontdek de wondere werken van M.C. Escher in de expositie
     ‘WANDELING IN DE TIJD. VAN ITALIË NAAR BAARN’ 
  • Geniet van de imposante aanblik van de fraai aangelegde en onderhouden tuin
  • Wandel binnen bij de goudsmid, de antiquair of een van de 80 bijzondere stands met producten uit de streek 

Dat wordt  dus Royaal Genieten Soestdijk… Loop rond, bekijk alles op uw gemak. Flaneer door de tuin. Geniet van een bijzonder dagje uit. En… laat de expositie van Escher niet aan u voorbij gaan. Wat een locatie, wat een inspirate. Wat een plaatjes. Deze herinneringen neem je mee naar huis voor een lange tijd… Inspirerend, boeiend en uniek!

KLIK HIER VOOR DE WEBSITE

 

Dit ornament is een onderdeel van de deur van de empire boekenkast. Het ornament is messing en vuur verguld. Dat vuur vergulde mag heden ten dage niet meer. De techniek van vuur vergulde onderdelen mag niet meer vanwege de giftige stoffen die bij het proces vrijkomen. Het restaureren van een antiek meubel met deze kenmerken is dan ook een uitdaging die ik niet uit weg ga. Ik geniet van het creatief omgaan met deze problemen en los ze altijd op zonder de originele staat te verliezen.

De techniek was uiterst gevaarlijk hoofdzakelijk omdat de kwikdamp die vrijkomt bij het proces een zwaar vergif is. De werklieden verloren hun tanden, hun haar en uiteindelijk hun verstand en hun leven. Rond 1830 werd de techniek overal streng verboden. Een groot projekt waarbij deze techniek werd gebruikt is de gouden koepel van de Isaäk kathedraal in St. Petersburg. De overlevering spreekt van 17 slachtoffers van kwikvergiftiging.
Vuurvergulde klokken, vooral pendules zijn zeldzaam en kostbaar. Een vuurvergulde oppervlak is zeer kwetsbaar en het kan moeilijk in de orginele staat hersteld worden.

‘De historie van Peter J. Oomes’
In het huis van antiekrestaurateur Peter Oomes aan de Hilversumse Willibrorduslaan overheerst de voorliefde voor perfecte vormen, klanken en kleuren in het meubilair en andere onderdelen van het interieur. Ieder element is ooit met zorg uitgekozen om de bestaande balans niet te verstoren maar te vervolmaken. Zodoende is een sereniteit ontstaan, die nog ’t meest doet denken aan het minimalisme van de kerker van een monnik.

Het atelier van antiekrestaurateur Peter Oomes op de begane grond van zijn huis aan de Willibrorduslaan straalt tijdloosheid uit en kan zonder moeite de vergelijking doorstaan met de werkkamer van een ambachtsman in een middeleeuws gilde. De oude houten stellages met beitels, boren, zaagjes, hamers, houtklemmen en planken en panelen van iedere denkbare houtsoort zijn symbolen van de tijd van vóór het moderne bestaan, toen kwaliteit en duurzaamheid belangrijker waren dan middelmatigheid en snelheid. De enige concessie aan de hedendaagse tijd die Oomes in zijn atelier heeft gedaan is de aanwezigheid van elektriciteit die hij nodig heeft voor de lampen aan het plafond en het muziekapparaat dat meestal afgestemd staat op Radio 4 of Classic FM. Als Johann Sebastian Bach nog zou hebben geleefd, had hij zich waarschijnlijk prima thuis gevoeld in de werkkamer.
Het uitzicht op de weilanden tussen Hilversum en Oud-Loosdrecht verschilt waarschijnlijk weinig van het beeld dat de componist zag van de akkers in de omgeving van Köthen, toen hij daar van 1717 tot 1723 als kapelmeester werkzaam was. Peter Oomes is zelf de laatste om zijn werk als antiekrestaurateur ook maar in de verste verten te vergelijken met de creaties van Bach en ontleent hoogstens een deel van zijn inspiratie aan de componist. Hij heeft wel net als een toneelspeler plankenkoorts, de spanning van het moment suprème als de aflevering aan de orde is en het meubel in alle fraaiheid na restauratie getoond wordt aan de eigenaar. Pas als dat achter de rug is, kan Oomes echt ontspannen en (na)genieten.
De 54-jarige Hilversummer kwam bij toeval in het vak van antiekrestaurateur terecht. Inmiddels beoefent hij het al meer dan 35 jaar met veel liefde. “Niemand in de familie had iets met antiek. Ik was zeventien jaar en kwam van school. Er was een plaats vrij bij een restaurateur in Deventer. Er was geen opleiding voor antiekrestaurateur. Je moest het leren van iemand die al in het vak zat. Ik was net een spons. Alles wat ik daar zag wilde ik graag weten”, aldus Oomes. “Ik werk nu al weer dertien jaar in mijn atelier aan huis. Het lijkt lang, maar je weet nooit genoeg. Er zijn bijvoorbeeld 200 soorten mahonie. Je vindt het alleen bijna niet meer. Ik koop het dan op een veiling en laat het in Frankrijk tot fineer zagen. Sommige restaurateurs nemen al die moeite niet en gebruiken gewoon het verkeerde fineer.” “Ook door te voelen kun je weten met wat voor soort materiaal je te maken hebt. Het achttiende-eeuwse hout is veel fijner dan het negentiende-eeuwse. Ik heb in mijn atelier verschillende soorten hout liggen die ik ooit heb gekocht en kan gebruiken bij de restauraties die ik uitvoer. Het gebeurt heel zelden dat ik het oorspronkelijke hout niet kan vinden en noodgedwongen nieuw hout moet gebruiken.” “Voor gereedschap geldt hetzelfde. Je hebt heel vaak het oude gereedschap nodig om oude meubelstukken te kunnen repareren. Die messing en groefschaafjes. Je moet vreselijk vindingrijk zijn, want veel gereedschap is niet te koop of al lang niet meer in de handel. Antiek gereedschap heb ik vaak op veilingen gekocht. Ik heb meerdere profielschaafjes, maar op één schaafje ben ik echt verliefd.” “Ik gebruik verder ook zo veel mogelijk de authentieke materialen. Ik laat in Haarlem speciale huidenlijm maken om het origineel zo veel mogelijk te benaderen. Ik maak bij ieder nieuw meubel niet echt een plan, maar ga af op mijn gevoel en ervaring. Ik heb soms problemen hoe ik iets moet oplossen. Dan lig ik er wakker van. Het gaat om zeer kostbare meubelen, waarvoor ik op zo’n moment verantwoordelijk ben.” “Ik werkte onlangs aan een prachtig achttiende-eeuws wortelnotenhouten kabinet. Dat is een specifieke klus, waarbij ik het meubel tot op het bot mag restaureren. Het kabinet is drie generaties in de familie. Ik zag het meubel voor het eerst en de maagdelijkheid die het nog bezat. Dat zijn de mooiste klussen.”
In Nederland was Empire (1795-1810) een periode dat er prachtige meubelstukken werden gemaakt.” “Er zijn nog families met een culturele achtergrond die zorgvuldig omgaan met ons cultureel erfgoed. Ik ben dan zo blij dat die mooie meubels weer in de oorspronkelijke staat kunnen worden teruggebracht. Soms zijn de meubels zo ver heen, dat de restauratie niet meer opweegt tegen de waarde. Je moet er achter kunnen staan, heeft het zin ten opzichte van de eigenlijke waarde?” “Het komt echter ook voor dat mensen zelf inschatten dat een meubelstuk niet meer reparabel is, terwijl het een mooi exemplaar betreft dat nog wel degelijk te herstellen is. Een tijdje geleden werd ik opgebeld door een goede klant. Hij had uit een erfenis een meubelstuk waarvan hij niet precies kon inschatten wat het was en hoeveel het waard was. Ik ging er heen en was nog nooit zo enthousiast geweest. Het was een meesterwerk, een achttiende-eeuwse mahoniehouten kast met verguld beslag. Ik ben daar twee maanden intensief mee bezig geweest. De emotionele waarde is dan net zo belangrijk als de waarde in geld.” Pledge “Bij ieder meubel dat ik aflever vraag ik: heeft u Pledge in huis? Dan zeg ik: gooi dat maar weg, want er zitten siliconen in. Een paar dagen lijkt dat mooi, maar op een gegeven ogenblik gaat het craqueleren.
“Veel mensen zetten alles in de was, maar dat kan maar bij enkele soorten meubels. Ik krijg mijn klanten bijna uitsluitend via mond-tot-mondreclame, want een tevreden klant is de beste aanbeveling.” “Ik kan van tevoren nooit een exacte prijsopgave maken, want ik weet niet wat ik allemaal onderweg tegenkom. Vaak blijkt het achteraf toch redelijk te kloppen. Ik ben nu bezig met het verwijderen van het fineer van dit wortelnotenhouten kabinet en dat gaat centimeter voor centimeter. Het restaureren van meubels in de authentieke staat is een heel arbeidsintensief proces. De mensen die naar mij toekomen weten dat en hebben dat er ook voor over. Ik maak sinds kort van grote restauraties een cd-rom met foto’s, zodat de klanten het hele proces nog eens kunnen bekijken.” ” Als je geen gevoel hebt, moet je niet aan dit vak beginnen. Ik ga nog steeds iedere dag fluitend de trap af naar mijn werkruimte. Dan zet ik voor ik aan het werk ga Radio 4 of Classic FM op. Ik denk wel eens als ik beneden aan het werk ben met Bach op: zo zou het ook een paar eeuwen geleden geweest kunnen zijn.”